시청각 랩 (AVP lab)
AVP 2013~2019
avpavilion@gmail.com
시청각 랩(AVP lab)은 연구 공간이자 작품, 작가와 대화하는 창구로, 계간 시청각을 만드는 오피스 개념의 전시 공간이다.
AVP lab, where the exhibition is hosted, is an office-styled exhibition space that publishes AVP Monthly, in addition to serving as a research space and avenue to connect with artwork and artists.
서울 용산구 용문동 38-118 1층
(도로명) 효창원로 25길 9
1F, 38-118 Yongmun dong,
Yongsan-gu, Seoul
KAKAO MAP / NAVER MAP
시청각 랩 AVP LAB
전시 문서 Exhibition Document
계간 시청각 AVP Quarterly
출력 Print

1+1= Trekant (세모)
쥬노 김, 현시원, 심규선
«Performance, Practice, Curating (PPC)»

 
2020.11.28.(토) — 12.13.(일)
 
관람 시간
수요일 — 일요일
오후 12시 – 6시
(매주 월요일 & 화요일 휴관)
 
공간 설치 구재회
주최 1+1=Trekant(세모), 시청각 랩
후원 한국문화예술위원회
 
시청각 랩
서울시특별시 용산구 용문동 38-118, 1층

1+1= Trekant (세모)
Jeuno JE Kim, Seewon Hyun, Kyusun Anna Shim
Performance, Practice, Curating (PPC)

28.Nov.2020 (Sat) — 13.Dec. (Sun)
 
Opening hours
Wed — Sun / 12 — 6pm
(Closed on Mondays & Tuesdays)
 
AVP Lab
1F, 38-118 Yongmun dong, Yongsan-gu, Seoul
 
Installation Jaehoi koo
Organized by 1+1= Trekant, AVP Lab
Supported by Arko Art Council


 
 
시청각 랩은 2020년 12월 5일(토), 12월 12일(토) 쥬노 김의 디지털 퍼포먼스 Movements that Matter 를 연다. 12일(토) 오후 6시에는 큐레이터 박가희, 오다인, 프로듀서 신진영과 ‘초대석’을 진행한다. 모두 사전 신청을 통해 온라인으로 참가 가능하다.
 
Movements that Matter
쥬노 김
2020. 12. 5 (토) 4pm (KST), 8am (CET)
2020. 12. 12 (토) 4pm (KST) 8am (CET)
Movements That Matter (디지털 리믹스 v. 202012)에서 작가 쥬노 김은 공간, 땅, 관습, 언어 사이를 오가는 번역의 불안정성으로 인해 형성된 디아스포라적 정체성을 서사화하고 또 구현한다. 퍼포먼스를 이끄는 작가의 규정불가능한 형식의 에세이는 여러 사적인 일화와 역사에 관한 주관적인 이해가 뒤섞여 있다. 한국의 주택개발 사업에서부터 북유럽 언어에 관한 숙고, 멜론을 먹는 즐거움, 재인용되고 퍼포먼스되는 예술 작품에 대한 매혹, 판데믹 상황에서 발생하는 생활, 동성애 혐오를 마주하는 씨름의 과정 등을 넘나든다.
PPC에서 디지털 퍼포먼스로 공연되는 Movements That Matter(2020)는 2019년 서울 창고극장에서 공연된 작업의 기록 영상을 파운드 푸티지로 삼아 새롭게 편집, 퍼포밍하는 버전이다. 작가는 중년이 되어 커밍아웃 하는 코믹한 과정과 그 파장을 포착하는 어리석고 고통스러운 경험을, 질병을 둘러싼 이야기와 판데딕 상황에서의 생존 전략에 관한 입장과 회전/공전시킨다.
 
“초대석”
2020. 12. 12 (토) 6pm (KST), 10acm (CET)
박가희(큐레이터), 신진영(프로듀서), 오다인(큐레이터)
 
* 디지털 퍼포먼스로 진행됩니다.
 
** 사전신청을 통해 줌 링크를 받으실 수 있습니다. 사전신청 방법은 추후에 인스타그램 @avpavilion을 통해 공지됩니다.
 
*** 1+1= Treaknt(세모)는 작가 쥬노 김과 큐레이터 현시원이 주축이 된 그룹이다. 이들은 코펜하겐, 예테보리, 서울을 기반으로 텍스트, 전시, 퍼포먼스, 강의, 워크샵 등 상이한 형태를 통해 퍼포먼스 혹은 수행성을 둘러싼 새로운 전시 전략 찾기를 목표로 한다. 1+1=Treaknt(세모)는 이제껏 서울의 창고극장(2019), 노르웨이(2018)의 대학에서 전시/워크숍, 공연/전시의 개념을 교차시켰다. 이번 Performance, Practice, Curating (PPC)에서 이들은 제목이 지시하는 세 가지 영역인 퍼포먼스, 프랙티스, 큐레이팅(PPC)을 한데 모아 세번째 ‘메니페스토 -만들기’를 시도한다. 그것은 큐레이팅을 위한 연습(실행)으로서의 퍼포먼스, 또 반대로 퍼포먼스를 연습(실행)하는 과정으로서 큐레이팅을 상호교차하며 작동시키는 것이다. Performance, Practice, Curating (PPC)의 1+1=Trekant(세모)는 그래픽 디자이너 심규선이 함께 했다.
 
 
AVP LAB presents “Movements That Matter” (60mins) a digital performance by Jeuno JE Kim. On December 5th and 12th beginning kl.8 (CET) A conversation with invited guests takes place on December 12th kl.10 (CET) with curators Gahee Park, Dain Oh, and producer Jinyoung. Upon registration, you will receive a confirmation and link to the events. Sign-up at: Here
 
Movements that Matter
Jeuno JE Kim
2020. 12. 5 (Sat) 4pm Korea Standard Time, 8am Central European time
2020. 12. 12 (Sat) 4pm (KST) 8am (CET)
 
* Digital Performance
** You can get your zoom link to the performance by Email. Please check our instagram @avpavilion for registration.
 
In Movements That Matter (re-mixed digital v. 202012), Kim narrativizes and embodies a diasporic identity that lives with and is formed by the precariousness of translation and of going in-between spaces, lands, customs, and languages. The rambling essayistic narrative weaves in different strands of anecdotes and subjective understanding of history that spans from social housing development projects in Korea, musings on Scandinavian language, the joy of eating melons, favorite artworks that are “re-cited” and performed, tales from the pandemic, and wrestling with internalized homophobia.
In this digital performance version that is re-cut and re-mixed using the footage from the original performance documentation in 2019 at Changgo theatre in Seoul, Kim spins an absurd and painful tale that captures the comical process of coming out late in life and its repercussions, that is juggled with tales of illness and survival strategies during the pandemic.
 
Guests on the show
Gahee Park(Curator), Jinyoung Shin(Producer), Dain Oh(Curator)
2020. 12. 12. (Sat) 6pm (KST) 10am (CET)
 
1+1= Trekant (세모) is a curator-artist group initiated by Seewon Hyun and Jeuno JE Kim. Based respectively in and between Copenhagen, Gothenburg, and Seoul, the group aims to explore new exhibitionary strategies that have performance or the performative as a foundation from which different forms emerge whether it is a text, an exhibition, a play, a lecture, or a workshop. This is the group’s third manifestation that brings together the three spheres of Performance, Practice, Curating (PPC), playing with the notion of performance as a practice for curating; and its inverse – curating as a practice for performance. For this iteration graphic designer, Kyusun Anna Shim participates in the making of PPC.
 
 
PPC는 ‘1+1= Trekant(세모)’의 전시이자 퍼포먼스다.
PPC는 ‘디지털 퍼포먼스(A)’와 워크숍으로서의 전시(B)로 이뤄진다.
PPC의 A는 2020년 12월 5일(토)과 12월 12일(토) 추후 공지되는 URL 을 통해 퍼포밍된다.
PPC의 B는 서울 용산구 용문동 25길 가길에 위치한 시청각 랩에서 2020년 11월 28일-12월 13일 볼 수 있다.
PPC를 기획한 ‘1+1= Trekant(세모)’은 작가 쥬노 김과 큐레이터 현시원의 콜렉티브로 2018년 노르웨이에서 처음 등장했다.
PPC의 B에서는 그래픽 디자이너 심규선의 메뉴얼 렉처, 라이브러리, 쥬노 김 스크립트를 볼 수 있다.
PPC는 퍼포먼스, 프랙티스, 큐레이팅의 약자로 그것은 이 세 가지 행위를 무력화하기보다 강화한다.
PPC는 프랙티스를 사이에 두고 퍼포먼스와 큐레이팅을 테스트한다. 그러나 만드는 과정만을 중요시하는 것이 아니다.
PPC의 A와 B에서는 쥬노 김의 퍼포먼스 ‘Movements that Matter’(2020), 현시원의 청과상 큐레이팅 렉처, 박가희 큐레이터와 신진영 프로듀서와 오다인 큐레이터의 토크가 완성된 형태로서 열린다.
PPC의 청과상 큐레이터라는 말은 작가 구동희가 2020년 11월 15일 핸드폰 문자메시지로 보내준 것을 따왔다.
PPC의 A와 B에서는 가끔 누군가 초대한다. A는 B에게 필요한 힘보다 더 많은 텔레파시를 보내기도 하고, B는 A를 위해 기술적으로 존재하기를 넘어 독자적인 무엇이 되려고 한다.
PPC는 2020년 12월 12일(토) ‘초대석’을 열어 두 명의 큐레이터와 한 명의 프로듀서를 만난다. 한국 표준 시간과 유럽 중앙 시간 사이에서, 표준과 중앙은 자기 자리에 있다. 시간은 한국 표준시간으로 오후 6시, 유럽 중앙 시간으로 아침 10시.
PPC는 ‘1+1= Trekant(세모)’의, 쥬노 김의 디지털 퍼포먼스(B)이자 시청각 랩의 연구로서의 전시(A)다.
PPC의 공간은 여기가 다가 아니다. B는 물리적 공간에 있고 디지털 화면 안에서 보이는 A 또한 시야 밖의 물리적 공간 안에 있다.
PPC의 B와 A에서는 그래픽 디자이너 심규선의 메뉴얼 렉처가 다른 방식으로 살아있다. “로보틱”하고 사물화된 화면들이 움직인다.
PPC에는 2019년 서울 창고극장도(그곳에서의 퍼포먼스) 일부가 있다. 큐레이터 현시원이 어떤 이유에서이건 찾아가서 쥬노김에게 보여주었던 이 공간의 첫 사진에는 드레스룸, 드레스룸의 벽, 그 천정 벽에 걸린 옷걸이가 있었다. 2019년 1월 17일이었다.
PPC의 표준(Standard) 그리고 중앙(Central).
PPC의 ‘디지털 퍼포먼스(A)’와 워크숍으로서의 전시(B)는 누가 먼저 준비를 시작했던지 간에 어느 하나가 먼저 눈앞에 나타나지만 그것이 꼭 먼저 완료된 것은 아니다. 완성, 완료의 과정을 역행(reverse)하기?
PPC에서 A와 B에는 모두 과일, 추상화된 형태 그리고 살아있는 목소리가 있다.
PPC에서 손으로 그린 스케치와 손으로 만든 나무 테이블은 왜 이렇게 차이가 나는가?
 
현시원
 
 
PPC is a performance + exhibition by 1+1=Trekant
PPC manifests as a digital performance (A) and as an exhibition (B)
PPC-A happens twice on 2020.12.05 & 2020.12.12, a zoom URL is provided upon registration.
PPC-B is located at Seoul Youngsangu Yungmundong 25gil, at AVP LAB. It is open from 2020.11.28-2020.12.13
PPC- is conceived by Jeuno Kim and Seewon Hyun as part of their activities in the collective 1+1=Trekant(세모), which first debuted at the Art Academy in Oslo, Norway, 2018.
PPC-B exhibits a “manual lecture” by graphic designer Anna Kyunsun Shim, “fruit market library” that consists of performance scores and digital elements by Jeuno Kim.
PPC stands for Performance, Practice, Curating and as such it means to reinforce the overlapping elements among the three
PPC localizes “practice” as a midpoint around which performance and curating can be examined. It acknowledges the importance of process and demands the rigor of arriving at conclusions that can be derived from the given context.
PPC’s A+B consists of the following: Jeuno Kim’s performance work “Movements That Matter” (re-mix v.2020); Seewon Hyun’s “A Greengrocer Curation Lecture”; and a dialog with curators Gahee Park and Dain Oh, and producer Jinyong Shin.
PPC’s “Greengrocer curator” is first coined by the artist Donghee Koo in a text message sent on 2020 11.15
PPC’s A+B sometimes invites others. Sometimes A sends more telepathic messages to make up for the actual manpower that is needed. Sometimes B tries to override it’s technical existence, trying to become an entity of its own.
PPC hosts on 2020 12 12 “the guest couch” where the audience can meet two curators and a producer. In between Korea Standard Time (KST) and Central European Time (CET), the standard and central will remain in its position. This event happens 6pm KST and 10am CET.
PPC is the output of 1+1=Trekant(세모) consisting of a digital performance (B) by Jeuno Kim, and AVP LAB’s research exhibition (A)
PPC as a spatial entity is not only limited to the above. B exists physically but also within the digital frame of A, as well as in the spaces that fall outside of what can be seen within the framing.
PPC’s B and A both display graphic designer Anna Kyusun Shim’s “manual lecture” whose operative function changes from B to A. Images of robotic and geometric forms are in movement between B and A.
PPC houses elements from a performance that took place in 2019 at Changgo Theatre in Seoul. Without a clear purpose, curator Seewon Hyun decided to visit the theater and later showed Jeuno Kim some pictures of the dressing room, the bumpy walls in the dressing room, the wonky ceiling, and some clothes on a hanger. It was 2019 1.17
PPC has a standard and a central
PPC’s digital performance A and workshop exhibition B will appear irrespective of the order of preparation and beginning, however what happened first doesn’t necessarily mean that it will be the first to be finalized. Between completion and finalization can the process be reversed?
PPC’s A and B all contain fruit, abstracted forms, and voice
PPC – wonders, why is there such a big discrepancy between the hand-drawn sketch of a table and the hand-made table that is in the space?
 
Translated by Jeuno Kim