시청각 랩 (AVP lab)
AVP 2013~2019
avpavilion@gmail.com
시청각 랩(AVP lab)은 연구 공간이자 작품, 작가와 대화하는 창구로, 계간 시청각을 만드는 오피스 개념의 전시 공간이다.
AVP lab, where the exhibition is hosted, is an office-styled exhibition space that publishes AVP Monthly, in addition to serving as a research space and avenue to connect with artwork and artists.
서울 용산구 용문동 38-118 1층
(도로명) 효창원로 25길 9
1F, 38-118 Yongmun dong,
Yongsan-gu, Seoul
KAKAO MAP / NAVER MAP
시청각 랩 AVP LAB
전시 문서 Exhibition Document
계간 시청각 AVP Quarterly
출력 Print

박미나
‹왜 빗방울은 푸른 얼굴의 황금 곰과 서커스에서 겹쳤을까?›

 
2020.4.24 (금) – 2020.6.7 (일)
 
관람 시간
화요일 – 일요일
오후 12시 – 오후 6시
(매주 월요일 휴관)
 
기획 현시원
후원 한국문화예술위원회


 

MeeNa Park
Why rain drop overlapped blue faces golden bear at the circus?

 
April 24 (Fri) – June 7 (Sun), 2020
 
Opening hours
Tuesdays – Sundays
12 – 6 pm
(Closed on Mondays)
 
Curated by Seewon Hyun
Supported by Arts Council Korea
 


 
 
시청각은 2020년 4월 24일부터 6월 7일까지 박미나 작가의 개인전 ‹왜 빗방울은 푸른 얼굴의 황금 곰과 서커스에서 겹쳤을까?›를 개최한다. 이번 개인전에서는 박미나 작가가 1998년 이후 진행한 색칠 공부 드로잉 시리즈와 12색 시리즈 180여 점이 전시된다. 전시되는 작품은 모두 2019 년과 2020년에 제작한 신작이다. 전시된 두 개의 벽에는 ‘색칠’ (색채, 그리기)을 통해 세계를 시각화하는 여러 시스템이 작가에 의해 새롭게 해체 및 구축되어 있다. 어린아이들에게 연산 방식이나 인지 방식을 가르치는 레디메이드 색칠 공부 드로잉 위에, 작가는 새로운 규칙의 네트워크를 만들어 낸다. 명령을 뒤바꾸는 것에서부터 배경과 형상 사이의 선택, 색채와 이미지가 지닌 내러티브의 관계 등이 한눈에 펼쳐진다.
 
박미나 작가에게 ‘드로잉’은 색, 형태, 그리기의 관습을 수집하고 테스트하는 하나의 방법론이다. ‹왜 빗방울은 푸른 얼굴의 황금 곰과 서커스에서 겹쳤을까?›에서 작가는 이전의 드로잉과 차이를 갖는 몇 가지 새로운 시스템을 보여 준다. 작가의 회화 시리즈인 ‹스크림› 연작이 드로잉으로 등장한다. 열두 가지 색상이 도열된 순서를 따라 보는 12색 드로잉에서는 색연필 세트라는 사물(상품)이 종이 위에 발색된 상태를 볼 수 있다. 작업의 개별 제목이 연상과 연산을 거쳐 조합된 전시 제목 같은 문장도 존재한다.
 
작가 인터뷰 ‹지그재그로 관통하는 여러 단면들› 보러 가기 (진행 및 정리: 현시원)
 
Audio Visual Pavilion (AVP) is hosting MeeNa Park’s solo exhibition, Why rain drop overlapped blue faced golden bear at the circus? from April 24 to June 7, 2020. The solo exhibition will feature over 180 works from the Coloring Drawings and 12 Colors series, which the artist has continued since 1998. The works displayed in this exhibition are new works produced in 2019 and 2020. On the two display walls, various systems visualizing the world through “coloring” (color, drawing) are newly analyzed and constructed by Park. The artist constructs a new network of rules on the ready-made color drawings that are intended to teach children application and cognition through the process of coloring. The exhibition will reveal details such as changing instructions, choosing between background and shape, and relationships between color and narratives of images at a glance.
 
For MeeNa Park, “drawing” is a methodology to collect and test the customs of color, form, and drawing. In the Why rain drop overlapped blue faced golden bear at the circus? exhibition, the artist displays several new systems that are different from previous drawings. For example, one of Park’s painting series Scream appears as a part of the drawing. Further, in the 12 Colors series, where 12 different colors are arranged in an order, an object (product) called a set of coloring pencils colored on paper can be observed. The individual titles of the works illustrate a similarity in the manner that they are phrased in, as the exhibition title was composed through association and application.