시청각 랩 (AVP lab)
AVP 2013~2019
avpavilion@gmail.com
시청각 랩(AVP lab)은 연구 공간이자 작품, 작가와 대화하는 창구로, 계간 시청각을 만드는 오피스 개념의 전시 공간이다.
AVP lab, where the exhibition is hosted, is an office-styled exhibition space that publishes AVP Monthly, in addition to serving as a research space and avenue to connect with artwork and artists.
서울 용산구 용문동 38-118 1층
(도로명) 효창원로 25길 9
1F, 38-118 Yongmun dong,
Yongsan-gu, Seoul
KAKAO MAP / NAVER MAP
시청각 랩 AVP LAB
전시 문서 Exhibition Document
계간 시청각 AVP Quarterly
출력 Print

기디언과 제이미
‹TESTS›

시청각 랩
서울 용산구 용문동 38-118 1층
 
시청각 랩
 
전시
2024년 4월 12일 – 4월 30일
화-일 오후
12시–6시
(월요일 휴관)
 
작가 : 기디언 콩, 제이미 여
그래픽 디자인 : 기디언과 제이미
기획 : 현시원(시청각 랩)
큐레토리얼 어시스턴트 : 심규선
 
후원 : 한국문화예술위원회
고마운 사람 : 제이슨 위
 

gideon-jamie
TESTS

 
AVP lab
1F, 38-118 Yongmun dong, Yongsan-gu, Seoul
 
Exhibition Date
12 – 30 April 2024
Tue-Sun 12 – 6pm
(Closed on Monday)
 
Artists: Gideon Kong, Jamie Yeo
Graphic designer: gideon-jamie
Curator: Seewon Hyun (AVP Lab)
Curatorial assistant: Kyusun Shim
 
Supported by Arts Council Korea
Thanks to Jason Wee
 


 
시청각 랩은 2024년 4월 12일부터 30일까지 ‘기디언과 제이미’의 «TesTs» 를 연다. 기디언과 제이미는 기디언 콩 (Gideon Kong) 과 제이미 여 (Jamie Yeo) 로 구성된 그래픽 디자이너 콜렉티브로 싱가포르를 기반으로 작업한다. 그들은 유닛을 만들어 나가는 듯 활동한다. 여러 개의 이름과 물리적 공간을 설계해왔다. 먼저 공간 ‘템포러리 유닛 (Temporary Unit)’을 운영하며 실제 공간을 서점/전시장으로 역할 부여한다. 엘리베이터를 타고 6층에 올라가야 만날 수 있는 이 사무실처럼 보이는 공간은 층고가 높은 것이 특징. 여기에는 서울에서 출간된 여러 책들을 비롯해 아시아, 유럽 등등의 그래픽 디자이너와 예술가들이 모인다. 그런가하면 ‘템퍼러리 프레스 (Temporary Press)’는 기디언과 제이미가 운영하는 출판사의 이름이다. 리소그래피 기계를 보유한 이들은 템퍼러리 프레스라는 이름 안에서 출판물을 기획, 편집, 제작의 공정을 실험한다.
 
이들은 누구이며 무엇을 할까. (그래픽)을 넘어선 작업과 활동이다. 2017년 팀을 결성한 후 이들은(여기서 이들은 ‘기디언과 제이미’다) 클라이언트의 의뢰를 받은 그래픽 디자이너로서의 역할뿐 아니라 스스로 부여한 여러 가능성과 질서를 찾아왔다. 기디언과 제이미의 활동(activities) 은 출판, 편집, 출간, 전시 기획, 워크샵과 교육 프로그램 진행 등으로 확장되었다. 특히 싱가포르 거리의 사물 이미지와 텍스트를 연결시킨 둘의 초기부터 이어져온 작업 Forming Cityscapes (2018~)는 그래픽 디자이너의 연구와 글쓰기로서의 작업이 지닌 독특한 위상을 보여준다.
 
시청각은 2020년 시청각 랩으로 이동한 후 여러 예술가, 저술가들의 다학제적 연구 활동을 함께 가시화하고 지속하고자 했다. «TesTs» 전은 독립적인 ‘시각 연구’의 방법론의 위상과 가능성을 질문하고자 하는 맥락에서 기획되었다. ’테스트’라는 전시 제목이 명시적으로 지시하듯 기디언과 제이미의 구체적인 테스트를 보여준다. 첫째 ‘유용한 것과 유용하지 않은 것’의 사이를 질문한다. 그래픽 디자이너로서 의뢰를 받은 작업을 하던 중 망치거나 성공한 수많은 사이들 사이에서 ‘유용함’을 질문한다. 둘째 싱가포르와 을지로의 인쇄 공정과 방식을 테스트한다. 신작 중 하나는 심규선과의 원격소통을 통해 제작되었다. 셋째 이들은 자신들의 작업 전체가 아닌 ‘부분’을 보여주고자 한다. 작은 스케일은 무엇을 보게 할까. 기디언과 제이미가 움직일 여정 안에서 서울과 싱가포르의 그래픽 디자인과 미술 공간의 독립적인 ‘대화’의 가능성을 테스트해볼 수 있을 것이다.
 
(글 현시원)
기디언과 제이미(gideon-jamie)는 제이미 여(Jamie Yeo)와 기디언 콩( Gideon Kong)으로 구성된 싱가포르의 디자인 스튜디오다. 이들은 기획, 출판, 인쇄, 국제적 유통을 담당하는 출판사 ‘템포러리 프레스(Temporary Press)’와 싱가포르 북부에 위치한 서점이자 프로젝트 스페이스 ‘ 템포러리 유닛(Temporary Unit)’을 운영한다. 2017년 설립 이래 기디언과 제이미는 그래픽 디자인, 연구와 글쓰기, 다각도에서 기획된 전시, 워크샵, 등을 진행하고 있다. 이들은 의뢰받은 작업과 독립 기획 작업 양쪽을 오가며 비평적으로 응답한다.
 
[작가노트]
 
우리는 이 전시에서 충분히 숙고되지 않은 작업들을 전시한다. 그래픽 디자이너로서의 일상적인 업무와 연관된 인쇄, 사물 프로토타입 제작, 책 출판의 과정에서 ‘우연히(때로는 뜻하지 않게)’ 만들어졌기 때문에 덜 고려된 작업들이다. 이 작업들은 전시 공간 안에서 ‘작품’으로 재맥락화되는 것을 디자인 행위로 간주할 때에만, 어느 정도 성립된다(디자인된다). ‘어느 정도’, 이 작업들은 쓸모있음과 쓸모없음을 결합한다. 극도로 쓸모있는 과정이 전적으로 불필요한 결과를 낳기도 하고 불필요해보이는 행동이나 생각이 독특한 쓸모를 만들어내기도 한다. 하지만 두 경우 모두 기회와 즉흥이 필요하다. ‘그럭저럭’, ‘다소’, ‘어느 정도와 같은 단어들처럼, 작업과 아이디어를 타인에게 설명할 때 그 유용성을 발휘하지만 오히려 그 순간의 상황을 더 모호하게 만들고 있을 뿐이다.
 
(글 기디언과 제이미)
 

AVP Lab presents «TesTs», a solo exhibition by gideon-jamie from 12 to 30, April, 2024. gideon-jamie is a design studio based in Singapore and consists of Gideon Kong and Jamie Yeo. They work as if they are creating units of practice and have been designing multiple initiatives. Firstly, they operate a physical space called “Temporary Unit”, which contains a bookstore and exhibition space. This office-like space, which you can only meet after taking an elevator to the sixth floor, is characterised by its high ceiling. Through different activities and publications, it brings together graphic designers and artists from Asia, Europe, as well as several books published in Seoul. In addition to this, “Temporary Press” is the name of the publisher operated by gideon-jamie. With Risograph machines, they experiment with the process of planning, editing, and producing publications.
 
Who are they and what do they do? It involves work and activities beyond graphic design. Since starting together in 2017, they have come to find a number of possibilities that they have given themselves on top of their roles as graphic designers taking on commissions from clients (which falls under “gideon-jamie”). Their activities have expanded to publishing, editing, publishing, exhibition planning, workshops, and teaching activities. In particular, Forming Cityscapes, a project that has been going on since 2018, draws connections across images of observations across people, objects, and spaces on the streets of Singapore and shows the unique status of graphic designers’ research and work as writing.
 
After the transition to AVP lab in 2020, AVP tried to visualise and continue multidisciplinary research activities of various artists and writers. «TesTs» was conceptualised in the context of inquiring into the status and possibility across methodologies of independent “visual research”. As the exhibition title explicitly indicates, it presents specific “tests” by gideon-jamie. First, it investigates the spaces between ideas of “usefulness” and “uselessness”. Second, it tests the printing processes and methods in Singapore and Eulji-ro; one of the new works was produced remotely through facilitation with curatorial assistant Kyusun Shim. Third, it asks, what do small-scale initiatives or spaces see? The possibility of an independent “conversation” between graphic design and art spaces in Seoul and Singapore can be tested with this journey of gideon-jamie.
 
Seewon Hyun, Curator
 
gideon-jamie is a design studio that also runs a publishing press, Temporary Press, and a book space/shop, Temporary Unit. Founded in 2017 by Jamie Yeo and Gideon Kong, the studio develops critical responses in both commissioned work and independent projects through graphic design, writings, and ad-hoc exhibitions and workshops.
 
[Artist’s notes]
 
In this exhibition, we present works that are not quite works because they are created incidentally (or sometimes accidentally) in our daily practice as designers involved in printing, prototyping objects, and publishing books. These works are somewhat designed, only if we consider their recontextualisation in an exhibition space as artworks an act of design. To a certain extent, they conflate what is useful and useless: a highly useful process may generate something entirely useless or a seemingly useless act or idea may result in something peculiarly useful. Just like the words ‘not quite’, ‘somewhat’, and ‘to a certain extent’, we find them so useful when explaining our works and ideas to others, but they also make things more ambiguous.
 
by gidion-jamie